به گزارش واحد خبر و اطلاع رسانی مدیریت ارتباطات:
با ورود بهروز کاویانی به مدیریت شهری شهریار، هوشمندسازی مدیریت شهری یکی از فرآیندهای اصلی این شهرداری شد. از دیدگاه وی؛ امروز افراد جامعه انتظار دارند که کلیه خدمات و سرویسهای مدیریت شهری با حداقل هزینه و حداکثر سرعت در اختیار آنها قرار گیرد و به تبع آن شفافیت و حاکمیت بیش از پیش قانون نیز در شهرداری شهریار قابل لمس باشد.
کاویانی با تاکید بر لزوم استفاده از فناوری اطلاعات در مدیریت شهری تصریح نمود: فناوری اطلاعات و بهرهوری از فضای الکترونیکی، از بخشهای پیشران در ساخت شهر هوشمند، ارتقای جایگاه شهرداری و بهبود فرآیند مدیریت شهری به حساب میآید، لذا با توجه به گستردگی وظایف شهرداریها، ضروری است برای سرعت بخشیدن به امور جاری، ایجاد شفافیت و همچنین افزایش حاکمیت قانون، اقدامات جدی در توسعه فناوری اطلاعات و هوشمندسازی مدیریت شهری عملیاتی شود.
کاویانی با بیان اینکه برنامههای پیش بینی شده در این حوزه بسیار وسیع است و طی ۱۸ ماه گذشته اقدامات جدی و گستردهای را در دستور کار قرار دادهایم، از تلاشهای شبانه روزی و تخصصی کارکنان در این حوزه قدردانی نمود و گوشهای از اقدامات به ثمر نشسته را به شرح ذیل تبیین نمود.
۱- استفاده از امضای الکترونیکی در سامانه یکپارچه شهرسازی در راستای کاهش گردش پرونده و افزایش سرعت پاسخگویی به شهروندان
۲- فعال سازی سامانه یکپارچه شهرسازی در همه مناطق و نواحی شهرداری در راستای پیاده سازی شهرداری الکترونیک
۳- خریداری سامانه جدید مکاتبات اداری بصورت یکپارچه در همه مناطق و نواحی، معاونت ها و سازمان های تابعه شهرداری در راستای شهرداری تمام الکترونیک و حذف کاغذ (Paperless) و مکانیزه نمودن مکاتبات درون سازمانی و برون سازمانی
۴- خریداری سامانه پیشخوان ارباب رجوع برای دریافت نامه ها و درخواست های شهروندان به صورت غیر حضوری از طریق پرتال شهرداری
۵- خریداری سامانه شهروند سپاری خدمات شهرسازی برای پیاده سازی خدمات غیر حضوری به شرح ذیل
۵-۱ پاسخ استعلامات ادارات، بانک، دفترخانه و … این بخش پیاده سازی کامل گردیده و از طریق پرتال شهرداری قابل استفاده می باشد
۵-۲ دریافت پروانه ساختمانی و پایان کار در دست انجام می باشد
۵-۳ محاسبه هوشمند و خودکار ضوابط شهرسازی و اصلاحات ملکی برای اطلاع شهروندان از ضوابطی که به ملک آنها تعلق خواهد گرفت به صورت بی واسطه
۵-۴ محاسبه خودکارعوارض صدور پروانه برای اطلاع شهروندان از هزینه های صدور پروانه به ملک آنها تعلق خواهد گرفت
۵-۵ محاسبه و پرداخت آنلاین عوارض نوسازی ملکی
۵-۶ محاسبه و پرداخت آنلاین عوارض صنفی
۵-۷ مشاهده سوابق عوارض نوسازی و صنفی
۵-۸ پیگیری وضعیت گردش پرونده شهرسازی
۵-۹ پیگیری وضعیت آرای کمیسیون ماده صد
۵-۱۰ دانشنامه ضوابط شهرسازی
۶- خریداری سامانه کارشناس بازدید آنلاین به همراه تبلت های بازدید برای حذف گردش فیزیکی پرونده و افزایش سرعت بازدید و پاسخگویی به شهروندان
۷- راه اندازی سامانه پیامکی شهرداری برای ارسال پیامک وضعیت پرونده های شهرسازی و مکاتبات اداری به شهروندان
۸- بهره برداری از سامانه ملی ستاد ایران در راستای شفاف سازی خریدها و معاملات شهرداری و توزیع عادلانه معاملات در بین فروشندگان و خدمات دهندکان
۹- خریداری ۲ دستگاه یو پی اس جدید و جایگزینی ۱۰۰ دستگاه باطری دستگاه های یو پی اس با باطری جدید برای تامین برق اضطراری در زمان قطع برق در راستای ارائه خدمات الکترونیکی تمام وقت (۷*۲۴) به شهروندان
۱۰- خریداری نرم افزار مدیریت پروژه های عمرانی برای مدیریت بهتر و دقیق تر پروژه های عمرانی و ارتباط الکترونیکی پیمانکاران با شهرداری از طریق همین سامانه و محاسبه خودکار بهای خدمات و پروژه های حوزه معاونت فنی، عمرانی
۱۱- طراحی پوسته پرتال شهرداری برای آماده سازی پرتال در راستای ارائه خدمات الکترونیکی از طریق پرتال شهرداری و در دسترس بودن خدمات
۱۲- خریداری نرم افزار جدید سامانه ۱۳۷ برای برقراری بهتر ارتباط با شهروندان و دریافت و پیگیری مشکلات شهری
۱۳- خریداری نرم افزار سامانه ۱۸۸۸ مدیریت و پیگیری شکایت مردمی اداره بازرسی شهرداری شهریار
۱۴- بازنگری و بهبود گردش کارهای شهرسازی در راستای کاهش گردش کار و پرونده و افزایش سرعت پاسخگویی به شهروندان
۱۵- خریداری سامانه ها و سخت افزارها و ابزارهای امنیتی و مورد نیاز برای بهسازی ایمن سازی و تقویت زیرساخت فاوا شهرداری برای برپاداری تمام سامانه ها و خدمات قابل ارائه بر بستر فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات)
۱۶- برقراری ارتباط ساختمان های جدید شهرداری با مرکز، شبکه های ارتباطی و زیر ساختهای مربوطه
۱۷- کارشناسی و تهیه پروپوزال خرید ژنراتور برای برپاداری برق شهرداری
۱۸- خرید چند دستگاه سرور جدید برای افزایش سطح خدمات دهی الکترونیکی شهرداری
موارد زیر (و بسیاری خدمات دیگر) نیز به صورت داخلی و در راستای پیاده سازی و برپا داری شهرداری الکترونیکی در جهت خدمات رسانی هرچه بیشتر و مطلوب تر به شهروندان محترم انجام شده است :
۱- بازطراحی و پیاده سازی شبکه ساختمان ستاد شهرداری (ساختمان قدیم معاونت حمل و نقل)
۲- طراحی و پیاده سازی شبکه ساختمان جدید معاونت حمل و نقل و سازمان حمل و نقل بار و مسافر و اتصال به مرکز فاوا
۳- بهسازی شبکه و راه اندازی دوباره سامانه های شهرسازی و مکاتبات اداری ناحیه رزکان در راستای کاهش تردد مراجعین محترم ناحیه مربوطه به شهرداری مرکز
۴- راه اندازی سامانه فیش حقوقی کارکنان در راستای حذف کاغذ و حفاظت از محیط زیست و خدمات به پرسنل محترم
۵- تجهیز واحدهای مختلف شهرداری مرکز و سایر مناطق ، نواحی و معاونت ها به تجهیزات رایانه ای، چاپگر و اسکنر برای انجام وظایف محوله و تسریع در انجام امور مربوط به مراجعین محترم
منبع: فرمانداری شهریار