جهت بررسی نحوه پیگیری اخبار روز جامعه توسط پاسخگویان در سوالی پرسیده شد «شما اخبار روز جامعه را بیشتر از چه طریقی پیگیری می کنید؟» پاسخگویان فقط می توانستند یک گزینه را انتخاب کنند.
۴۲.۱ درصد پاسخگویان در پاسخ به این سوال صداوسیما، ۴۱.۴ درصد فضای مجازی (رسانههای اجتماعی و سایتهای خبری)، ۵.۱ درصد شبکههای ماهوارهای، ۲ درصد دوستان و آشنایان، ۰.۲ درصد روزنامهها و ۶.۹ درصد سایر موارد را انتخاب کردهاند. ۲.۳ درصد نیز به این سوال پاسخ ندادند. مقایسه این نتایج با یافتههای پیشین ایسپا نشان میدهد پیگیری اخبار روز از طریق صداوسیما در شهریورماه ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ۱۳۹۷، ۱۵.۶ درصد کاهش یافته است. در مقابل استفاده از فضای مجازی به عنوان منبع کسب خبر در این بازه زمانی بیش از ۱۵ درصد افزایش یافته است.
نظرسنجی توسط ایسپا در روزهای ۲۱ تا ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ در سطح ملی اجرا شده است. اطلاعات این نظرسنجی با رعایت اصول علمی و با در نظرگرفتن جمعیت بالای ۱۸ سال کل کشور (مناطق شهری و روستایی) با تعداد نمونه ۱۵۸۱ نفر به شیوه مصاحبه تلفنی گردآوری شده است.
براساس نتایج این نظرسنجی، روزنامهها تقریبا بهطور کامل از گردونه اثرگذاری رسانهای حذف شدهاند و این درحالیست که وزارت ارشاد هنوز با یارانهها، از بقای آنها حمایت میکند.
به عقیده منتقدان، رانت ناشی از توزیع یارانههای مطبوعاتی اگر به استارتاپهای نوین رسانهای تعلق گیرد، تحولی جدی در مسیر اطلاعرسانی رقمخواهد خورد.
همچنین براساس نتایج این پژوهش، در سه سال اخیر، صداوسیما با ریزش شدید مخاطب روبرو بوده است. کیفیت پایین برنامهها، جهتگیریهای سیاسی غیرحرفهای و هزینههای سرسامآور تولید محتوا در رسانه ملی، عرصه اثرگذاری رادیویی و تلویزیونی را در اختیار شبکههای ماهوارهای و بسترهای اینترنتی تولید و توزیع محتوای ویدئویی قرار داده است.
شما از چه طریقی از خبرهای روز مطلع میشوید؟ در ادامه کامنت بگذارید.