مقامات وزارت بهداشت از عرضه واکسن داخلی کرونا تا خرداد ۱۴۰۰ خبر داده‌اند. پیامد سیاسی این اتفاق چیست؟

خرداد ۱۴۰۰ موعد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم است و بنابراین عرضه واکسن داخلی در آن زمان می‌تواند بر سرنوشت انتخابات اثر بگذارد.

حامیان دولت انتظار دارند ارائه واکسن داخلی و اعلام پایان تراژدی کووید۱۹ می‌تواند نامزد جریان حانی دولت در این رقابتها را از زیر فشار ناشی از سوءمدیریت در مهار بحران کرونا خارج کند.

اگر نامزد جریان حامی دولت چهره‌ای چون سورنا ستاری، معاون علمی رئیس‌جمهور باشد، بی‌تردید به دلیل مرتبط بودن با ساخت این واکسن بهتر می‌تواند بر موج تبلیغاتی آن سوار شود.

اما در میان اصولگرایان نیز چهره‌هایی هستند که می‌توانند بر روی تاثیر مثبت واکسن کرونا بر محبوبیت خود امیدوار باشند.

محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان امام از آن جمله است. با توجه به نقش این ستاد در سرمایه‌گذاری برای تولید واکسن، مخبر می‌تواند امیدوار باشد در صورت کاندیداتوری شانسی برای استفاده تبلیغاتی از واکسن کرونا داشته باشد.

این تنها در ایران نیست که میان واکسن کرونا و انتخابات ارتباطی معنادار برقرار می‌شود. در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا نیز موضوع تولید واکسن بحثی برجسته بود و وقتی شرکت فایزر بعد از انتخابات خبر از نهایی شدن تولید واکسن داد، دونالد ترامپ برآشفت که اعلام دیرهنگام موفقیت در تولید واکسن، با هدف کمک به پیروزی جو بایدن صورت گرفته است.

در ایران اگر نهایی شدن تولید واکسن کرونا، مانند ایالات متحده، به بعد از برگزاری انتخابات موکول شود، مانع از بهره‌برداری انتخاباتی از آن می‌شود. اما اگر در کوران رقابت‌های انتخاباتی، واکسیناسیون داخلی کرونا آغاز شود، بستر تازه‌ای برای رویارویی کمپین‌های سیاسی ایجاد خواهد شد که ممکن است موفقیت در درمان کرونا را تحت‌الشعاع قرار دهد.

نظر شما!!